Tunnikava I „Helikunsti alused ja futurismi mõju helikunstile“
Teema: Helikunsti alused ja futurismi mõju helikunstile
Sihtgrupp: gümnaasiumiklassid
Maht: 1 tund
Eesmärk: Tutvustada õpilastele helikunsti ajaloo ja arengut. Selgitada futurismi mõju helikunstile. Õpetada gümnaasiumiõpilast eristama helikunstitöid teiste žanride seast.
Õpitulemused ehk väljundid: Tunni lõppedes õpilane:
- Teab, mis on helikust;
- Teab, kuidas arenes helikunst ajaloolisest seisukohast;
- Teab 1980-ndate helikunsti liikumiste pioneere;
- Teab, kuidas eristada helikunsti kompositsioone teistest kunstižanridest;
- Teab uusi mõisteid (helikunst, futurism, modernism, postmodernism, ekspressionism, sürrealism, avant-garde, Fluxus, Bauhausi koolkond);
- Oskab helikunstiteoseid analüüsides kriitiliselt mõelda;
- Oskab töötada grupis.
Ülesanne: õpetada gümnaasiumiõpilastele helikunsti mõistet, ajaloolist arengut ning futurismi mõju helikunsti arengule. Õpetada õpilastele helikunstiteoste ja teiste kunstiliikide eristamist.
Põhimõisted: helikunst, futurism, modernism, postmodernism, ekspressionism, sürrealism, avant-garde Fluxus, Bauhausi koolkond
Õppematerjalid: PowerPointi presentatsioon, YouTube’i videoportaal, välja trükitud materjal, John Cage’i helikunstikompositsioonid, teised helikunsti näited.
Õppemeetodid: suuline presentatsioon, ettekanne, grupitöö.
Kirjandus:
- Taylor, M. Cahen J. (2011). A History of Sound Art.
- Von Maur, K. (1985). Musikalische Strukturen in der Kunst des 20. Jahrhunderts. Vom Klang der Bilder. Die Musik in der Kunst des 20. Jahrhunderts [Ausstellung Vom Klang der Bilder, Staatsgalerie Stuttgart]. Hrsg. v. Ebender. München.
- Voegelin, S. (2010). Listening to Noise and Silence. Towards a Philosophy of Sound Art. Bloomsbury Academic 2013, originally printed by Continuum International Publishing Group 2010.
- Sound by Artists (1990). Blackwood Gallery and Charivari Press 2013, originally published in 1990 by Art Metropole and Walter Phillips Gallery. Lander, D. Lexier, M. (eds.).
- Licht, A. (2009). Sound Art: Origins, development and ambiguities. Organised Sound 2009, 14 (1), 3-10.
- Licht, A. (2007). Sound Art: Beyond Music, Between Categories. Rizzoli, Har/Com edition, November 6, 2007.
- Kahn, D. (2001). Noise, Water, Meat. A history of Sounds in the Arts. The MIT Press, London.
- Mutz, A. Von der Haegen, A. (2012). Klang — kunst — schule: Anregungen und Material für Unterricht, Workshops, Projektwochen zur Thematisierung von Klangkunst in der Schule. Books on Demand I, 19. April, 2012.
- The Arts of Sound art and Music. Article by Douglas Kahn.
Tunni struktuur. Tund 1 “Sissejuhatus helikunsti arengusse“
TUNNI ETAPID |
AEG |
TUNNI OSAD |
|
Õpetaja tegevus |
Õpilase tegevus |
||
TUNNI |
2 min |
Õpetaja tervitab õpilasi, selgitab tunni eesmärki ja jagab laiali väljatrükitud materjalid. Õpetaja palub ka luua maksimaalselt kolme- ja minimaalselt kaheliikmelised grupid. |
Õpilased kuulavad ja aitavad õpetajal (ridade kaupa) jaotada materjali. |
HÄÄLESTUS |
4 min |
Õpetaja annab helikunsti akadeemilise definitsiooni ja jätkab, selgitades, et antud fenomen sai kaasaegses kunstis populaarseks 1980-ndail, ent tärkas varem, pioneer John Cage (“Water Walk” kompositsioon) põhimõtteliselt algatas helikunsti kultuuri. |
Õpilased kuulavad ja teevad märkmeid. |
ÕPPIMINE |
35 min |
Esimene osa Tunni põhiosa esimeses pooles (15-17 min), tutvustab õpetaja lühidalt helikunsti, selgitab avant-garde’i kunstiliikumiste, näiteks futurismi, ekspressionismi ja sürrealismi helikunsti arengu taustal. Presentatsiooni käigus laiendab õpetaja teemat ka sellega, et kirjeldab, kuidas George Maciunas algatas Fluxuse liikumise (1960-1970-ndail), mis sisaldas “müramuusikat” “Neo-Dada”.
Helikunsti ajaloo ajalooline periood peaks jääma 1920-1970-ndatesse.
Teine osa Teises osas esitleb õpetaja 20. sajandi eri helikunstnike eri töid, samas iga tööd kirjeldades (kompositsiooni kirjeldus): 3-4 minutit iga kompositsiooni tarbeks. Kompositsioonide hulgas peaks õpetaja selgitama vähemalt alljärgnevat:
Kirjeldus sisaldab: 1. Kompositsiooni aasta ja ajaloolis-kunstiline taust (millise kaasaegse kunstikoolkonnaga see seostub); 2. Kompositsiooni struktuur (kuidas on hääl saadud); 3. Kirjelda lühidallt selle kunstilisi funktsioone, näiteks futuristmi või mingeid muid modernseid jooni |
Õpilased kuulavad ja teevad märkmeid. |
REFLEKSIOON |
4 min |
Õpetaja selgitab kodust tööd ja vastab küsimustele, kui õpilasel neid on. Õpetaja tuletab õpilastele meelde maksimaalselt kolme liikmega gruppide tegemist grupitööks. |
Kui õpilastel on küsimusi koduse ülesande või muude teemade osas, võivad nad neid esitada tunnireflektsiooni jooksul. |
Antud tunnikava sisaldab mõlemaid, nii kirjalikke ülesandeid kui grupitööd. Mõlemat tüüpi tööd tuleb valmimise järel õpetajale toimetada sobivat viisi kasutades ja sõltuvalt õpetaja eelistusele, näiteks Google Docs või e-kool.
Kodune töö: kirjutada maksimaalselt 2 A4-suurust lehekülge, mis kirjeldaksid alljärgnevat:
- Mis on helikunst? Õpilased peaksid esitama oma arusaama, mis peegelduks äsja klassist saadud uusi teadmisi;
- Milliseid detaile see sisaldab?
- Kuidas helikunst arenes? Millised kunstiliikumised seda mõjutasid?
- Helikunsti võtmekunstnikud.
Kirjaliku töö eesmärgiks on pääseda ligi õpilaste teemast arusaamisele. Kirjalik ülesanne on tehtud iga õpilase poolt individuaalselt ja saadetud õpetajale hindamiseks talle sobivatel viisidel (E-Kool, Google Docs jne.).
Grupitöö: Grupis on maksimaalselt 3 ja minimaalselt 2 inimest, õpilased kirjutavad lehekülje (täpsustamata, aga mõistlik suurus, kaasa arvatud fotod või lisad), mis väljendaksid alljärgnevat:
Too näiteid helikunsti komponeerimistest ja kirjelda nende kunstilisi detaile, mis sisaldaksid alljärgnevat (Kompositsioon ei pea kaasama kõiki detaile — mõned kompositsioonid võivad rangelt seonduda ühe kunstiliikumisega):
- Futuristlikud detailid (metropoli müra, masinad, kubistlik mõju, näiteks katkiste objektide kasutamine tarbimisel ja uuesti kokku panemine abstraktsel moel);
- Ekspressionistlikud detailid (emotsioonid);
- Müra sürrealistlikud detailid (ootamatu müra ja muusika kokkupõrge või teised detailid).
Ülalmainitud detailid peavad tuginema näidetel-kompositsioonidel, mida ei kirjeldatud tunnis. Õpilased saavad abiks kasutada Internetti, väljatrükitud materjale ja klassi presentatsiooni (juhul, kui õpetaja soovib selle avalikuks kasutuseks üles laadida).
Kodutöö vahendid:
Grupitöö vahendid: Internet, väljatrükitud materjalid, klassi presentatsiooni fail (juhul, kui on jagatud)
Hindamiskriteeriumid:
Lävendid |
5 |
4 |
3 |
2 |
Õpilane teab See hindamise osa peaks põhinema individuaalsel kirjalikul ülesandel, seega õpetaja läheneb neile, võttes aluseks õpilase omandatud teadmiste taseme. |
Teab väga hästi helikunsti mõistet; helikunsti arengut 20. sajandi kontekstis; teab, kuidas futurism ja modernism mõjutasid helikunsti arengut; on tuttav tunnustatud helikunstnike töödega. |
Teab hästi helikunsti mõistet; helikunsti arengut 20. sajandi kontekstis; teab, kuidas futurism ja modernism mõjutasid helikunsti arengut; |
Teab rahuldavalt helikunsti mõistet; helikunsti arengut 20. sajandi kontekstis; |
Puudulikud teadmised |
Õpilane oskab See hindamise osa peaks põhinema grupitööl. Mida täpsemaid valikuid õpilased oma ülesandes teevad, seda kõrgem on lõplik hinne. |
kuidas eristada helikunstiteoseid teistest helikunstiliikidest; on võimeline grupis töötama |
kuidas eristada helikunstiteoseid teistest helikunstiliikidest; on võimeline grupis töötama |
kuidas eristada helikunstiteoseid teistest helikunstiliikidest; on võimeline grupis töötama |
Puudulikud oskused |